Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ  
STALO SE

Je to jako astronomii na stěnu házet

Fejeton o atraktivních modelech a někdy málo atraktivní realitě.

Ilustrační foto...Končí multimediální pořad pod umělou hvězdnou oblohou planetária. Téměř stovka dětí byla po dobu téměř padesáti minut ohromována zrychleným zdánlivým otáčením hvězdné oblohy, oslňována atraktivními diapozitivy se snímky z kosmických sond i Hubblova teleskopu, úžil se jim dech při sledování videa se slunečními protuberancemi a trhala se jim bránice při legračním poskakování amerických hochů po Měsíci. Podle předpokladu tvůrců pořadu se jim v intencích Komenského zásady "Škola hrou" dostalo i řádné porce astronomického i širšího přírodovědného vzdělání, chuti studovat poznané i motivace zkoumat nepoznané.

Hrdina show-lektor planetária zvolna nechává doznít hudbu, pomalu rozsvěcuje a zapíná mikrofon. Jak avizoval při úvodním slovu, po pořadu zbude ještě chvilka času na zvídavé dotazy stran astronomie a vyjasnění problematiky, která by i po shlédnutí programu snad některému nepozornému žáčkovi mohla zůstat nejasná.

Lektor má zatím dobrou náladu, pořad se mu opravdu povedl. V části, kde se hovořilo o životě za polárním kruhem správně promítl lední medvědy, ne jednohrbé dromedáry jako minule, snad i dobře ukázal souhvězdí Havrana a dokonce ani nerozlil kafe, které si i přes zákaz nošení nápojů do sálu planetária vzal sebou, aby neusnul.

Ilustrační foto...

"Tak co, děti, líbil se vám pořad?" troufale huláká do davu a vstupuje do světel ramp. "Anooóóó!!!" burácí stovka žáčků, kterým se nejvíce líbí, že jim dnes díky návštěvě planetária odpadla desetiminutovka z matematiky. "A teď se můžete ptát. Co chcete vědět o vesmíru? Co vás zajímá z astronomie?" ztrácí lektor poslední zbytky soudnosti.

"Prosím, pane, kolik stál ten přístroj?" ptá se první žáček, nejodvážnější z třídy.

Lektor (v duchu): "Ale chlapče, tebe nezajímá třeba kolik je ve vesmíru hvězd? A kromě toho, jak to mám vědět?"

Lektor (nahlas): "Tento přístroj byl opravdu velmi drahý, pod stromeček by ti ho Ježíšek asi nepořídil." Hurónský smích, lektor má šalebný pocit, že prolomil ledy. "Drahý je proto, že umí spoustu zajímavých věcí." Následuje výklad o možnostech projekčního planetária, který byl podán již během úvodní řeči. Lektor má tentokrát oprávněný pocit, že ledy tuhnou.

"Prosím, pane, a co je ten modrý přístroj uprostřed?" vyzvídá další žáček a tváří se, že to myslí vážně.

Lektor (v duchu): "Chlapče, tebe by doma měli více řezat, abys dával pozor."

Lektor (nahlas): "Myslím, že o tom jsem se již zmiňoval." Následuje stále ještě trpělivý výklad o možnostech projekčního planetária.

Hlásí se chytře vypadající dívenka, jistě se znovu nezeptá na projekční planetárium: "Prosím, pane, a to jsme se točili my, nebo ta střecha?"

Lektor přechází do protiútoku: "Děti, víte proč se u nás střídají roční období? Proč je v létě teplo, zatímco v zimě bývá chladno a mráz?"

Ilustrační foto...

Ticho, které ovládne planetárium, přímo řve. Lektor si najednou připadá velmi unavený. "Co si to ten chlap dovoluje, nás tady zkoušet? Jeli jsme sem přece na výlet, tady nejsme ve škole," zní němá výčitka v dětských očích.

Budu na ně hodný rozhoduje se lektor: "Ale děti, vždyť o tom byla skoro celá půlka pořadu. Vzpomeňte si na ten diapozitiv, jak... Následuje podrobný výklad o sklonu zemské osy vůči rovině oběhu Země kolem Slunce, sál začíná nespokojeně hučet.

Lektor to zkusí rázně: "Tak děti, hezky se uklidníme! Proč se u nás střídají roční období? Jak to je s tím létem a zimou? Tak ví to někdo!?"

Hlásí se žáček, který si to chce vyžehlit u paní učitelky, protože ráno ve třídě shodil květináč a hrozí mu poznámka do žákovské: "Prosím, v létě je u nás teplo, protože je Země blíže Slunci, kdežto v zimě je dál.""Ale to snad ne! Vždyť přece..." Následuje další podrobný výklad o sklonu zemské osy vůči rovině oběhu Země kolem Slunce. Sál definitivně ztrácí s lektorem trpělivost.

Děti berou iniciativu do svých rukou a začínají se ptát ony na věci, které zajímají je:

"Existuje UFO?"

"Kdy vyhasne Slunce?"

"Budeme potom muset ještě chodit do školy?"

Po patnácti minutách se lektor sám sobě jeví jako vyždímaný citrón. V ústech má sucho, zato košili má propocenou skrznaskrz. Snaží se křížový výslech zastavit: "Děti, tak toto bude už opravdu poslední otázka. Dole čekají další děti na pořad v planetáriu a my půjdeme na hvězdárnu. Podíváme se na naše Slunce velkým hvězdářským dalekohledem."

Ilustrační foto...

Děti pochopily, že tohle by mohla být bžunda ještě radostnější, odhazují na zem nedojedené keksy, ještě je trochu zašlapou do koberce a řítí se na chodbu. Tu na chvíli promění v kluziště, strhnou alespoň jedny žaluzie a svým giboním řevem rozdrnčí okenní tabulky v celém objektu. Pak se už ale zavěsí na lektora, protože to je pro tuto chvíli hlavní klaun. V planetáriu točil něco o tom, že nejkrásnější pohled je na tu skutečnou oblohu a žádný přístroj, video nebo animace jej nemohou nahradit. Uvidíme... A běda, jestli ne.

Začátek vypadá dobře. Otevření štěrbiny vyvolá uznalé mručení a burácivé pootočení kopule u některých děvčátek dokonce vystrašený jekot. Lektor dokazuje, že opět nepochopil vůbec nic a začíná dělat zase machra: "Děti, představte si, že uvnitř Slunce je teplota patnáct miliónů stupňů!" Ze silně pochybovačných, až ironických pohledů v jinak nevinných dětských očích si uvědomuje, že to přehnal a rychle slevuje: "Jasně, na povrchu je ani ne šest tisíc stupňů. To už je docela chládek, což?" Další pokus o vtip, který nevyšel.

Lektor si uvědomuje, že musí přejít od slov k činům a tak dramatizuje již jen mírně. Výhrůžky o tom, co se stane, když se budeme dívat do Slunce bez filtru už nikoho nezajímají a naučný výklad o slunečních skvrnách teprve ne. Děti chtějí vidět, co je to na tom skutečném vesmíru tak úžasného, že kvůli němu musely absolvovat cestu až sem a ještě celou hodinu poslouchat nějaké akademické pindy. To musí být něco mnohem lepšího než Pokemoni a Vetřelec dohromady. Konečně se k okuláru dostává první z nich. A vidí, co vidí -- tedy jakýsi nemastný, neslaný oranžový kotouček podělaný několika mušinci.

"A to je všechno?", ptá se dost zklamaně, protože za pět korun vstupného mu to připadá dost málo a velkolepá show v planetáriu slibovala více.

"Ano, to je všechno", znaveně odvětí lektor a další poučky o důležitosti Slunce pro život, tajemné kráse hvězdného nebe a dalších vesmírných záležitostech, které ho tolik fascinovaly ve věku těchto dětí a které ho v konečném důsledku přivedly až na toto špatně placené místo, už nedodává, aby celý ten průšvih více nerozmazával.

Další děti ve svižném sledu přistupují k dalekohledu, přiloží oko k okuláru a tak rychle, že snad ani nestačí nic zaregistrovat, natož si něco pořádně prohlédnout, zase ucuknou a zaraženě odchází. "Ten pán, co tu tak pytlíkuje, bude asi docela hodný," myslí si v duchu, "ale zcela jistě to bude úplný blázen." A velmi hbitě a již potichu opouští hvězdárnu a s ní pro tento život i celou astronomii.

Pavel Kapoun

| Zdroj: Hvězdárna a planetárium J. Palisy v Ostravě IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
(Ne)tajemné záblesky gama
Ilustrační foto...
Obloha v dubnu
Ilustrační foto...
Končí Spirit s Marsem?
Ilustrační foto...
Start Discovery zrychleně
Ilustrační foto...
Podívejte se na Mars!
Ilustrační foto...
STALO SE
4.12.2012 -
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

 

Pridej na Seznam
 

  © 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691