Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ  
STALO SE

Sága kosmického dalekohledu II

Konečně nastal den D. Raketoplán Discovery začal stoupat vzhůru a na své palubě nesl na oběžnou dráhu kolem Země již značně zestárlého Hubbla. Bylo úterý 24. dubna 1990. Všichni zainteresovaní s napětím čekali, jak to dopadne -- všichni však věřili v úspěch a již se těšili na detailní snímky objektů blízkého i vzdáleného vesmíru.

Ilustrační foto...Vždyť Hubblův kosmický teleskop (HST), o hmotnosti 10 863 kilogramů, měl pracovat minimálně patnáct let (dnes se předpokládá dvacet roků), pořízené snímky měly mít desetkrát lepší rozlišení, neměly mu uniknout objekty padesátkrát slabší a do hlubin vesmíru měl proniknout sedmkrát dále, než dokázaly nejvýkonnější pozemní dalekohledy té doby.

Start však nebyl vůbec jednoduchý. Když chtěli technici naložit Hubblův kosmický teleskop do nákladového prostoru raketoplánu, zjistili, že na dveřích, uzavírajících nákladový prostor orbitálního stupně, je nalepeno velké množství moskytů (ne nadarmo se blízká řeka jmenuje Mosquito River). Nejprve bylo tedy nutno pochytat moskyty do speciálních světelných pastí spojených s odsávacím zařízením (použití insekticidů ve spreji nepřicházelo v úvahu). Na své místo v nákladovém prostoru raketoplánu byl HST uložen 29. března 1990.

Start byl naplánován na 10. dubna. Čtyři minuty před startem bylo zjištěno, že turbína pohánějící jedno čerpadlo hydrauliky APU (která zajišťuje natáčení hlavních motorů SSME během startu a další operace) se roztočila na příliš vysoké obrátky -- strohé předpisy pro takovýto případ nařizují přerušení a odložení startu. Při kontrole se zjistilo, že řídící elektronika je v pořádku. A tak nezbylo nic jiného, než vyměnit celou čerpadlovou jednotku. "Výměnná akce" proběhla ve dnech 14. až 18. dubna a přípravy na vypuštění mohly opět pokračovat.

Let STS-31 začal přesně ve 12 hodin 33 minuty a 51 sekund světového času (UT). Startovní hmotnost raketoplánu Discovery činila 2 046 tun včetně maximálního množství pohonných látek -- 11,3 tuny -- pro motory OMS (Orbiter Maneuvering System) zajišťující navedení na potřebnou dráhu, neboť pro HST bylo požadováno dosažení co největší výšky oběžné dráhy nad zemským povrchem. Důvod byl jednoduchý: i řídká atmosféra klade obíhající družici (v tomto případě dalekohledu) nemalý odpor, což vede k jeho brždění a snižování výšky oběžné dráhy. Vzhledem k tomu, že HST není vybaven raketovými motory pro korekce dráhy a s návštěvami (servisními lety) raketoplánu se počítá jednou za několik let, bylo záhodno vzhledem k požadované dlouhodobé životnosti vynést dalekohled co nejvýše nad zemský povrch. Původní plán počítal s výškou 611 kilometrů.

Start raketoplánu probíhal standardně. Tři sekundy po startu byl tah hlavních motorů zvýšen na 104 % a o další tři sekundy později již raketoplán minul nejvyšší část obslužné věže. Startovací motory SRB na tuhou pohonnou látku dohořely a oddělily se od odhazovací nádrže podle plánu: 2 minuty a 6 sekund po startu. Na suborbitální dráhu ve výšce 50 až 602 kilometrů byl raketoplán naveden 8 minut a 38 sekund po startu. Krátce poté byla odhozena již nepotřebná nádrž ET a při svém zániku způsobila nad Tichým oceánem mimořádný ohňostroj.

Ilustrační foto...Další manévr provedl raketoplán 42 minuty a 36 sekund po startu. Motory OMS byly v činnosti 3 minuty a 23 sekundy. Na konci jejich hoření se raketoplán dostal na dráhu ve výšce 576 až 611 kilometrů. Nakonec posádka zanechala HST na téměř kruhové dráze ve výšce 613 až 620 kilometrů se sklonem 28,46 stupně k rovníku a s oběžnou dobou 96,84 minuty. Byl to do té doby největší manévr pomocí motorů OMS v historii letů raketoplánu.

Nesmíme zapomenout ani na posádku raketoplánu. Velitelem byl Loren J. Shriver, pilotem Charles F. Bolden, Stewen A. Hawley obsluhoval kanadský manipulátor, Bruce McCandless a Kathryn D. Sullivanová byli připraveni v případě potřeby vystoupit ve skafandrech do volného kosmického prostoru a stávkujícímu dalekohledu řádně "domluvit".

HST byl na oběžné dráze, ale stále ještě na palubě raketoplánu. Po nezbytných prověrkách, které dálkově provádělo asi 300 techniků v Goddard Space Flight Center nedaleko Washingtonu, byl dalekohled pomocí kanadského manipulátoru postupně vytažen z nákladového prostoru raketoplánu a umístěn na oběžné dráze. Ještě předtím, než byl uvolněn, došlo k rozvinutí panelů slunečních baterií evropské provenience (British Aerospace), každý o délce 6,1 metru a šířce 2,5 metru. Po startu dodávaly 4950 W elektrické energie.

Dne 25. 4. 1990, přesně v 19 hodin 39 minut UT, se Hubblův kosmický teleskop vydal na samostatnou, dnes již téměř desetiletou, pouť kolem Země. O dva dny později byl dálkovým povelem ze Země (i když po několika marných pokusech) otevřen poklop tubusu a HST se začal připravovat na první pozorování.

Libor Lenža, František Martínek

| Zdroj: pokračování příště IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
Aurorální pohotovost
Ilustrační foto...
inAstroPoradna: Jet Stream
Ilustrační foto...
Instantní galerie 16 (STS-115)
Ilustrační foto...
Tunguszka II?
Ilustrační foto...
Dvacet let "velkého Y"
Ilustrační foto...
STALO SE
4.12.2012 -
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

 

Pridej na Seznam
 

  © 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691