Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ  
STALO SE

Vesmír na prodej!

Do sterilního prostředí kosmického výzkumu se čím dál tím dravěji hrne komerční reklama. V čele průvodu světových agentur jsou přitom ještě před nedávnem plamení soudci kapitalismu: Rusové.

Ilustrační foto...Překvapení! Velitel Mezinárodní kosmické stanice vybaluje igelitový sáček, ve kterém se ukrývá fotografie jeho dvanáctileté dcerky. Rámeček poté přehraje desetisekundový vzkaz nahraný ve Hvězdném městečku: Ahoj tati, přejeme ti hodně štěstí a úspěchů ve tvé nové práci a dobré vztahy s posádkou. Poté kosmonaut portrét upevňuje na přepážku u svého spacáku a kamera švenkuje skrz průzor na modrou zeměkouli ubíhající pod základnou.

Tak scénu popisuje David Gum, prezident společnosti LunaCorp, která zprostředkovala první komerční filmování na palubě nové umělé družice. "It is pretty cool."

Jedna vlaštovka ale jaro nedělá, řeknete si možná. Ve skutečnosti jich je už docela slušné hejno. V květnu zaplatily čtyři velké společnosti -- Radio Shack, Popular Mechanics, Lego a Pizza Hut, kosmonautům za "otestování" svých výrobků. V průběhu přihlouplých komerčních hrátek, či chcete-li důvtipného finančního zdroje, pořátkem května tři Rusové Musabajev, Usachev a Jurij Baturin předělali obytný prostor posádky po zhruba šest hodin na malé nahrávací studio. Filmovalo se a fotilo jako o život.

Baturin s vrozeným temperamentem a diplomacií pózoval před transparentem společnosti Popular Mechanics a posledním vydání časopisu Hearst Corp. Stejně tak si na chleba vydělával natáčením experimentu pro novou sérii dětských robotů dánské firmy Lego.

Musabajev skóroval s velkým transparentem firmy Radio Shack, Usachev se zase zakousl do první pizzy dopravené společností Pizza Hut na Mezinárodní kosmickou stanici. Tento známý řetěz rychlého, unifikovaného občerstvení přitom na vývoji trvanlivé pochoutky strávil spolu s ruskými specialisty celý jeden rok. Přeci jenom by bylo nepříjemné, kdyby se z jejich výrobku kosmoplavci přiotrávili, že?

Sestavit totiž něco, co se podobá pizze, a přitom neobsahuje žádné množící se bakterie jak v těstě, tak i kečupu na povrchu, jednoduché nebylo. Také použitý salám vybírali s ohledem na striktně dodržovanou šedesátidenní výdrž. Ostatně se můžete podívat na krátkou videoukázku z produkce portálu Space.com (QuickTime, 1 MB).

Hovořící obrázek společnosti Radio Shack zase prošel vakuovou komorou i ohněm. Fotografie byla zpevněna teflonem namísto běžného PVC. Plastické kousky u hraček z produkce Lego, slepené dohromady lepidlem, byla také důkladně testovány: Zelenou na cestu do vesmíru nakonec dostal "Mars Planet Protector" a tři stovky miniaturních vetřelců.

Ilustrační foto...

Ať už se to zdá sebešílenější, Pizza Hut se tak nyní pyšní označením společnosti, která placku z těsta ozdobenou salámem doraví skutečně kamkoli. Popular Mechanics je pak prvním časopisem dodávaným na stejné místo.

Lego zase podpořilo reklamu na novou sérii hraček "Život na Marsu". "Vedli nás k tomu hned dva důvody. Prvním je samozřejmě upozornit zákazníky na nový, zajímavý výrobek. Hned na druhém místě ale šlo o zprostředkování (vzdělávacího) experimentu," komentoval událost mluvčí americké odnože této firmy. Dvě třetiny "vetřelců", kteří pózovaly ve vesmíru, se přitom po návratu na zemi rozdají mezi vítěze mezinárodní dětské soutěže.

Sami kosmonauti sice přiznali, že tyhle komerční záležitosti byly poněkud nudné, na druhou stranu však Ruské kosmické agentuře přinesly nezbytně potřebné peníze. Skutečně se to může zdát přitažené za vlasy, nutit draze vyškolené kosmonauty namísto k vědeckým experimentům k přihlouplým opičkám, ale Rusové se od pádu Sovětského svazu v roce 1991 potýkají z pořádně velkými problémy.

Právě proto letěl do vesmíru i první, skutečný turista. Dennis Tito za párdenní pobyt na Mezinárodní kosmické stanici, převážně pak v ruských module, pozbyl zhruba tolik, kolik stál start nosné rakety a výměna záchranné lodi Sojuz...

O výhodnosti tohoto obchodu svědčí i tlaky na NASA, aby do těchto komerčních aktivit zapojila i americké kosmonauty. Pak by se zde mohlo uplatnit více firem, které by přinesly více peněz a ve výsledku umožnily i více vědeckých experimentů.

Ilustrační foto...Současná politika agentury, která vede celý ambiciózní projekt, je však více méně odmítavá. V minulosti sice NASA s komercí koketovala, dnes ovšem z kosmonautů nechce vypěstovat populární osobnosti, jako jsou sportovci, moderátoři a herci.. Samozřejmě můžete s úspěchem namítnout, že v minulosti byl pravý opak pravdou -- viz osudy prvních astronautů. Navíc je zde argument, že se Mezinárodní kosmická stanice staví za peníze daňových poplatníků. Proto by bylo hodně zvláštní, kdyby se z nich stávali reklamní agenty. Možná je to ale dobře. Ceny totiž zůstávají hodně vysoké.

Zatímco devět dní Denise Tita, spolu s Baturinem a Musabajevem, vyšlo na zhruba 18 milionů dolarů, účet za Popular Mechanics zněl na 100 tisíc. Pizza Hut pro změnu za jeden milion dolarů mohla nakreslit své logo na raketu Proton, která minulý rok vynesla na oběžnou dráhu klíčový modul Zvězda. Ve druhé vlně přišly na řadu záběry na palubě základny. A celková cena? "Bylo to hodně, ale méně než si dokážete představit," komentoval mluvčí společnosti. V této souvislosti je však nezbytné poznamenat, že za odvysílání třicetisekundového spotu v rámci amerického Superpoháru inkasovala stanice CBS 2,3 milionu dolarů…

Může se nám to nelíbit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat. Boj mezinárodních společností o první umístění svého výrobku na tak skvělém místě začal. Na vrchol Everestu už horolezci vynesly, co se dalo. Stejně tak se nejrůznější čokoládové tyčinky, osvěžující nápoje, hamburgery, dámské vložky, jemné hajlzpapíry apod. ocitly na všech možných i nemožných místech. Teď nastal čas na vesmír. Hrrr na něj!

Jiří Dušek

| Zdroj: Space.com a další IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
Další návštěva u Saturnových měsíců
Ilustrační foto...
Bude či nebude aneb o kometě C/1999 S4 (LINEAR)
Ilustrační foto...
Spitzer zaznamenal další úspěch ve výzkumu ex
Ilustrační foto...
Atlantis se odpojil od ISS a míří domů
Ilustrační foto...
Instantní pozorovatelna 55
Ilustrační foto...
STALO SE
4.12.2012 -
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

 

Pridej na Seznam
 

  © 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691