Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ  
STALO SE

Poprava stanice se odkládá

Ačkoliv průzkumy veřejného mínění v Rusku dokládají, že většina Rusů by si přála orbitální komplex Mir ještě v provozu zachovat, a ačkoliv komunističtí poslanci v Dumě halasně protestují a na tento týden chystají speciální schůzování, poprava Miru je prakticky již neodvratná.

Ilustrační foto...Poprvé se sice o ní oficiálně uvažovalo již v květnu 1998 a poté ještě několikrát -- a vždy byla její existence znovu prodloužena, avšak nyní už návrat na pracovní dráhu ve výšce kolem 380 kilometrů nepřipadá v úvahu.

Ovšem odborníci si vyhrazují právo na výběr vhodného dne D tak, aby celá akce proběhla co nejlépe. A proto se nyní uvažuje o intervalu mezi 14. a 18. březnem místo původního 6., později 8. března. Důvodem jsou prognózy stavu zemské atmosféry, především hustoty jejích vysokých vrstev. A parametry atmosféry závisí především sluneční aktivitě, která by podle všeho měla dosáhnout maxima právě teď, v únoru a v březnu.

Střední výška dráhy nad povrchem Země se nyní snižuje stále rychleji a rychleji. Ještě koncem ledna to bylo asi 500-600 metrů/den, počátkem února již 900 m/d. 15. února se stanice nacházela ve výšce 280 kilometrů a denně klesala o 1100 metrů.

Šestého až osmého března by tak mohla dosáhnout hranice 240 kilometrů, pod níž se již nachází "riziková oblast". V té době bude nutno definitivně stanovit harmonogram závěrečné fáze likvidace komplexu. Rusové odhadují její úspěšnost (tj. že nedojde k žádným materiálním ani lidským ztrátám) na 97-98 procent.

Podle ředitele letu V. Solovjova je komplex v dobrém technickém stavu a kontrola systémů řízení, centrálního palubního počítače i možností správné orientace v prostoru nezjistila žádné anomálie. Uvnitř hermetizovaných modulů je udržována normální atmosférický tlak a teplota +23 stupňů Celsia. Kdykoliv může být vydán pokyn ke startu záchranné posádky "opravářů", avšak v současnosti k tomu není sebemenší důvod.

Zatím se předpokládá, že tři dny před koncem Miru se uskuteční zážehy hlavního motoru lodi Progress, kterými se komplex zbrzdí asi o 28 m/s, což povede k výraznému snížení výšky. V den D se motor Progressu zapojí naposledy, během 13 minut sníží rychlost ještě o 17 m/s a stanice se začne nořit do nejhustších vrstev atmosféry. Nad Ruskem její vysílač zřejmě oněmí, poté proletí nad Asií, Austrálií a Novým Zélandem. Ve výšce kolem 80 kilometrů se nejprve odtrhnou panely slunečních baterií a pak se hořící komplex rozpadne na stovky větších či menších částí.

Cílové místo dopadu je 45 stupňů jižní šířky a 140 stupňů západní délky v Tichém oceánu, ale kovové trosky zasypou rychlostí několika set kilometrů za hodinu pruh široký asi 200 kilometrů a dlouhý 5500 kilometrů. Ze stanice o hmotnosti, uváděné řídicím střediskem na 137 tun, dopadne do vln oceánu podle posledních odhadů nejméně 12 tun ohořelých zbytků (podle předchozích až 30 tun), některé o metrových rozměrech a hmotnosti kolem tři čtvrtě tuny.

Poznamenejme, že při zániku Skylabu bylo v Austrálii nalezeno asi 300 kusů, z nichž dva největší měly hmotnost celkem 1750 kilogramů. Podle ředitele ruské kosmické agentury Rosaviakosmos Jurije Koptěva je však nebezpečí, že některý ze zbytků stanice Mir dopadne na pevninu "zanedbatelně malé".

Od 23. února má fungovat "horká linka" mezi odborníky z Ruska, Spojených států (USAF) a ESA, pro výměnu dat, informací a zejména výsledků celosvětové pozorovací kampaně, sloužící k operativnímu stanovení skutečných parametrů dráhy.

Jak oznámila rozhlasová stanice "Echo Moskvy", v den D odstartuje letecký speciál s pasažéry, kteří zaplatí kolem 6500 dolarů za to, aby ze vzdálenosti asi 300 kilometrů jižně od předpokládaného místa dopadu mohli v iluminátoru pozorovat poslední minuty zániku stanice. Expedici organizuje soukromá společnost Mir Reentry Co. z iniciativy ředitele Spacehab Inc. Ricka Citrona. Na palubě letounu budou mj. S. Avdějev, Vl. Titov, J. Kondakovová, S. Zaljetin, jeden z konstruktérů stanice L. Gorškov a žurnalista J. Karaš, který se na přelomu 80. a 90. let připravoval k letu do vesmíru.

Od nás budeme moci pozorovat Mir od 24. února vždy večer -- nejlépe mezi 27. únorem a 7. březnem. 8. března se ještě jednou mihne nad jihozápadem, ale další tři dny už budou průlety velmi nízko.

A protože konce března se Mir zcela určitě nedožije, bude to opravdu naposledy. Volně s Byronem: "Je čas se loučit. A jestli to má být navždy, tak je nutno navždy se rozloučit."

Stanice Mir se již dávno zapsala do historie skvělými poznatky, jejichž získání umožnila. Věřme, že posledním užitečným ponaučením se stane její pohřeb. Vždyť za necelé čtvrt století nás čekají podobné starosti se stanicí ISS.

Marcel Grün

 IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
Čtyři jména Venuše
Ilustrační foto...
Jak na Vánoce vyhodit peníze za dárky?
Ilustrační foto...
Instantní galerie 33
Ilustrační foto...
Jak je starý vesmír?
Ilustrační foto...
Záchrana noční oblohy
Ilustrační foto...
STALO SE
4.12.2012 -
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

 

Pridej na Seznam
 

  © 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691