Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ  
STALO SE

Nemesis dorazila k Miru

Pravděpodobně poslední výprava k legendární stanici Mir dorazila k cíli: V sobotu 27. ledna v 6 hodin 33 minut středoevropského času se k modulu Kvant 1 připojila dopravní loď Progress M1-5.

Ilustrační foto...Relativně malý, ale osvědčený Progress s sebou přivezl naprosto výjimečný náklad: 2,7 metrické tuny paliva, které poslouží ke stažení patnáct roků staré základny zpět do zemské atmosféry. K tomu dojde na počátku března, nejspíš v úterý šestého.

S ohledem na stín dřívějších nehod, se v tomto okamžiku naskýtá hned několik možností, jak udržet Mir pod kontrolou. První je reaktivace tzv. gyrodynů, kteří normálně udržují stanici ve správné výšce. Mimo provoz jsou ale od prosince loňského roku, kdy došlo k rozsáhlému výpadku elektrického proudu, a vzhledem k nedostatku elektrické energie není jisté zda by se jejich nahození neobešlo bez problémů. Od té doby se tudíž základna volně převaluje na oběžné dráze.

Jako druhé se naskýtají malé raketové motorky lodě Progress. Tohle řešení si ale vyžádá poměrně dost paliva, které se pak nemusí dostávat při finálních manévrech, kdy bude Mir nasměrován do atmosféry. No a nakonec existuje varianta, kdy se stanice bude orientovat aerodynamicky -- při pohybu ve stále hustší atmosféře.

Přestože je jasné, že jsou dny Miru definitivně sečteny, stále ještě existují hlasy, aby byl zachován. Například tak, že bude na nějakou dobu vynesen na vyšší orbitální dráhu, kde vyčká na případné zájemce. Připomeňme, že roční provoz základny vyjde na odhadem 200 milionů dolarů.

Jurij Semjenov, šéfkonstruktér a prezident společnosti Energija, která má na starosti provoz stanice, to však považuje za nerealistické řešení. "Pokusili jsme se to udělat se Saljutem 7 a všichni určitě dobře ví, jak to dopadlo," komentoval. Stanice, kterou lidé naposledy navštívili v květnu 1986, byla ponechána svému osudu. Téměř dvacetitunový kolos se stejně těžkým modulem Kosmos 1686 sice řídící středisko navedlo s posledními zbytky paliva na vyšší parkovací dráhu, ale do hry opět vstoupila zvýšená sluneční aktivita a hustá atmosféra: Saljut 7 začal klesat.

Pozemní kontrola oznámila, že stanice zanikne někdy mezi druhým a dvanáctým únorem 1991. Nakonec se tak, bez jakékoli možnosti změny, stalo sedmého února v pět hodin našeho času. Saljut 7 prolétl jako ohromný meteor nad Jižní Amerikou a jeho trosky zasypaly rozsáhlou oblast Argentiny, asi čtyři sta kilometrů od Buenos Aires. Spousta z nich přitom spadla na městečko Capitan Bermudez. "Kdo by se chtěl dostat do podobných problémů?" ukončil diskuzi nad tímto nápadem Semjonov.

Jiří Dušek

| Zdroj: Space.com a další IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
Mir - Kvant 1
Ilustrační foto...
Poklidná puberta vesmíru
Ilustrační foto...
Prásk!
Ilustrační foto...
Sírová pizza
Ilustrační foto...
ISS a Atlantis
Ilustrační foto...
STALO SE
4.12.2012 -
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

 

Pridej na Seznam
 

  © 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691