Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ
STALO SE

Instantní pozorovatelna 77

Poslední měsíc nám sice počasí často nepřálo, ale když se vyjasnilo, tak bylo na co koukat! Slábnoucí kometu Holmes nahradila kometa Tuttle. Skalní příznivci si na Štědrý den ráno mohli vychutnat zákryt Marsu Měsícem a opravdu neskutečné divadlo předvedly krystalky a halové jevy na nich. V této pozorovatelně přinášíme jen část, příště bude pozorovatelna celá věnována úžasným halovým jevům, které se minulý měsíc objevily.

8.1.2008 jsem po dlouhé době vytáhl svojeho Newtona na čerstvý vzduch. Všechny možné články nejen zde na IANu se předháněly v tom jak je, nebo bude kometa Tuttle jasná a tak si říkám, že to bude hračka ji najít... Po půl hodině hledání na obloze, ověřovaní podle mapky v notebooku a Stelaria jsem se už vážně naštval, zašel jsem si pro klíč, kterým jsem si dotáhl rozviklanou hodinovou osu a hlavně pro obyčejný triedr, ve kterém jsem ji našel jen o malinko níž než jsem čekal. Poté už nebyl problém kometu najít, ale přesto se mi titulky jako "Kometa Tuttle je jasná!!!" moc nezdály:-) Zklamání jsem si pak aspoň vynahradil na staré dobré Mlhovině v Orionu, která se mi najednou jevila 3 - 4x větší než jsem zvyklý ji vídat z okraje města. Holt světelné znečištění udělá své a to jak vidno z fotek ani mé stanoviště nebylo úplně košér...

Jan Kondziolka

Ilustrační foto...
Obr.: V pozadí souhvězdí Orionu a všimněte si také orograficky vznikajícího oblaku kolem vrcholu hory
Obr.: Jen astonomové znají pravý význam slova zamrzlý počítač

Včera jsem fotil kometu Tuttle, ale nestihl jsem její kulminaci a později už byla níže nad obzorem, takže to není moc dobré. Navíc se mi uvolnila montáž, tak je to trocho rozjeté. Lepší už asi nepořídím, protože letí rychle k jihu a hlásí špatné počasí. S focením Tuttle mám hodně smůlu, poprvé jsem ji zkoušel minulý týden a to se zrovna ochladilo na mínus 10 st . Je to povídka se špatným koncem, vůbec se nedařilo: napřed jsem zapadl autem do závěje, pak mi došly všechny baterie, montáž mi zatuhla, celý jsem zmrzl a ještě jsem vytrousil 200,-Kč ve tmě do závěje. A fotku jsem nepořídil žádnou. Nikdo by nevěřil, jak je to někdy dobrodružný koníček.

Údaje: Fotografie komety 8 P Tuttle dne 8.ledna.2008, expozice 76 sec od 20hod 40 min SEČ, Canon EOS 350 D, objektiv Jupiter 4/200mm, ISO 400.

Martin Podžorný

Ilustrační foto...

Snímek komety Holmes. Foceno ze stativu canon eos 400d.Foceno 28.11.2007 20:15:27.

Martin Puhlovský

Zdravím,

po delší odmlce zasílám jeden malý příspěvek do IAN pozorovatelny. Fotografie Marsu je sice bez výraznějších detailů, snad jen se slabším nádechem polární čepičky ve spodní části a tmavší oblast v horní levé části, takže nechám na tvém uvážení jestli ji zařadíš do pozorovatelny. Je zajímavé, že když jsem fotografii dělal, tak mi na dalekohled lehce sněžilo. Jinak vznikla za pomocí 150cm zrcadlového dalekohledu, foceno za 6mm okulárem + 2krát Barlow dne 1.1.2008

S pozdravem Richard Klofáč

www.c-box.cz/richard.uh

Dobrý den,

v sobotu odpoledne 23.12.2007 byla v naší obci (620mnm) inverzní mlha a tak jsem vyhledalinformace na chmi.cz a zjistil jsem, že o kousek výš by mohlo být jasno. Tak jsem se vypravil zaslunečným počasím na blízký kopec Panský vrch (Loc: 50°22'47.682"N, 16°19'53.955"E) jen 772mnma už když jsem stoupal po úpatí, tak vykukovalo sluníčko a hned dvě, bylo mi jasné, že to je část hala,ale překvapení mě čekalo teprve pod vrcholem a na něm. Pozoroval jsem nádherný kruh kolem Slunce,k tomu 2 vedlejší Slunce a od všech tří sluncí světelné sloupy kolmo zemi. Jev byl velmi stabilní a trval pocelou dobu mého pobytu na vrcholu, kde jsem si fotil ojínělou krajinu a její detaily, tedy více jak jednu hodinu.Přikládám několik obrázků, info o fotografování je v exifech obrázků.

S pozdravem a přáním klidných svátků, Ladislav Nyč

Ilustrační foto...

Posílám fotky ze zákrytu Marsu Měsícem z brzkého rána 24.12.07, který jsme pozorovali u chaty Ještědka pod Ještědem.

Martin Mašek

cassi.astronomie.cz

Minulé díly Instantní pozorovatelny

Jan Kondziolka

IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
Když se řekne EVA
Nový kráter na Měsíci
Alfa vybaluje zásoby
Souhvězdí: Vozka (Auriga), zkr. Aur
Ilustrační foto...
Dejte mi pevnou půdu pod nohama a pohnu zemí!
STALO SE
4.12.2012 -

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

Pridej na Seznam

© 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691