Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ  
STALO SE

KSC se připravuje na program Constellation

Kennedy Space Center na Floridě, odkud startují americké raketoplány, kosmické sondy a většina družic, se již pomalu začíná připravovat na program Constellation. V rámci programu hodlá NASA vyvinout dva nové nosiče, novou kosmickou loď a vrátit se na Měsíc. Přípravy potřebné infrastruktury na Mysu Canaveral již začínají. První zkušební start z odpalovací základny 39B je naplánován již na duben 2009.

V dubnu 2009 plánuje NASA první zkušební start nové rakety Ares I. Cílem tohoto testu bude vyzkoušet motory a chování rakety v prvních okamžicích letu. Raketa se bude pohybovat po balistické dráze a dopadne do Atlantského oceánu. Další větší test je naplánován na rok 2012. První ostrý let s posádkou by měl proběhnout někdy okolo roku 2015.

Ilustrační foto...
Obr.: Kresba: raketa Ares 1 na startovací rampě

Přestože jsou raketa i kosmická loď nové, NASA při jejích stavbě využívá mnoho osvědčených technologií z raketoplánu a dalších nosičů. Obdobná situace bude také u infrastruktury. Přesto bude potřeba přímo na Mysu Canaveral provést celou řadu změn.

Proč nelze provozovat raketoplán a Orion současně?

Mnoho příznivců amerického raketoplánu stále věří, že NASA po roce 2010 provoz kosmických korábů neukončí a bude je provozovat souběžně s kosmickou lodí Orion. Taková možnost je ale v podstatě vyloučena. Důvodů je hned několik. Tím prvním jsou pochopitelně finance. Finální příprava nových nosných raket Ares a lodi Orion bude stát velké množství peněz, proto je nutné ukončit lety raketoplánu už v roce 2010, tedy přibližně 4 až 5 let před prvním ostrým startem nové lodi. Provozovat obě lodi by bylo rovněž nesmírně drahé. Raketoplány požírají velké množství peněz, i když jsou na Zemi. Nesmíme zapomínat také na kapacitní důvody. Ares bude startovat z nových odpalovacích ramp, které budou stát na místě dnešních ramp, používaných pro raketoplány. Stavba odpalovacích ramp na zcela novém místě by byla nejen dražší ale technicky náročnější. Také montážní hala VAB, řídicí střediska apod. budou muset být přebudována a jejích případné používání pro dvě lodě současně by stálo spoustu peněz a v mnoha ohledech by se jednalo o skutečný technický oříšek.

Ilustrační foto...
Obr.: Kresba: raketa Ares 1 na startovací rampě

Jedním z hlavních důvodů je také nepotřebnost raketoplánu po roce 2010. V současnosti je raketoplán využíván k dostavbě Mezinárodní kosmické stanice (ISS) a pro tento účel je nenahraditelný. V roce 2010 ale bude ISS dostavěna a pro kosmický raketoplán již nebude žádný úkol. Dopravovat pomocí něj například zásoby či posádku k ISS by bylo velmi drahé a nebezpečné. Tyto úkoly hravě zastanou lodě Progress, ATV, Sojuz a další. Musíme si uvědomit, že jedna mise raketoplánu vyjde v průměru na 500 milionů dolarů a to je opravdu příliš. Je zcela jasné, že posledním letem raketoplánu spadne mnoha lidem v NASA kámen ze srdce.

Ilustrační foto...
Obr.: Kresba: raketa Ares 5

Startovací rampy

Zbývající mise raketoplánů budou startovat z odpalovací základny 39A. Druhá ze základen 39B bude ale ještě příští rok využita. V září 2008 odstartuje na servisní misi k Hubblově kosmickému dalekohledu raketoplán Atlantis a na startovací komplex 39B bude v pohotovosti pro případnou záchranou misi. Ihned poté se začne 39B připravovat na první let rakety Ares.

Základna 39A je v současnosti stále aktivně využívána ke startům raketoplánů. Až raketoplány ukončí provoz, začne její přestavba. Právě z 39A mají do vesmíru startovat rakety Ares V, které mimo jiné dopraví do vesmíru lunární modul.

Vehicle Assembly Building

Montážní hala VAB se využívala již za dob Apolla. V současnosti se v hale montuje sestava raketoplánu (orbiter, ET, SRB). Hala bude pochopitelně přestavěna pro účely nosných raket Ares. Jejích montáž bude velmi podobná kompletaci raket Saturn V.

Launch Control Center

Launch Control Center (LCC) zajišťuje přípravy kosmických lodí na start a první okamžiky jejích letu do doby, než úlohu převezme řídicí středisko v Houstonu. Pracovníci, kteří budou v nově upraveném středisku pracovat, zahájí již v létě příštího roku výuku na novém hardware. Zatímco ve starém LCC pracuje více než 200 lidí, nyní by to mělo být méně než 50. Důvodem je především fakt, že vypouštění raket Ares a lodí Orion bude méně komplikované než je tomu dnes u raketoplánů.

Ilustrační foto...
Obr.: Kresba: Launch Control Center (LCC)

Mobile Launch Platforms

Mobile Launch Platforms (Mobilní vypouštěcí zařízení) bude složit k přepravě nosné rakety na startovací rampu. Pro zkušební start v roce 2009 bude upravena jeden ze tři současných mobilních vypouštěcích zařízení a od roku 2012 mají být k dispozici zcela nové.


Související články:

Petr Kubala

| Zdroj: NASA IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
Přípravy lodi Orion úspěšně pokračují
Ilustrační foto...
Instantní pozorovatelna 55
Ilustrační foto...
Neon klíčem k výzkumu exoplanet?
Ilustrační foto...
Pamětní deska Arturu Krausovi odhalena
Ilustrační foto...
Doba pionýrů skončila, zapomeňte (2. část)
Ilustrační foto...
STALO SE
4.12.2012 -
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

 

Pridej na Seznam
 

  © 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691