Stavba obřích astronomických dalekohledů vysoko v nedostupných horách a daleko od veškeré civilizace je opravdovým technickým oříškem. Ale co teprve když se největší astronomická organizace světa rozhodne postavit interferometr z 66 radioteleskopů?
Rozsáhlou síť radioteleskopů buduje na jižní polokouli Evropská jižní observatoř (ESO) společně s dalšími státy. Interferometr ALMA (Atacama Large Millimeter Array) se bude skládat ze 66 radioteleskopů o průměru 12 metrů. Celá aparatura se staví ve výšce 5 000 metrů v chilské poušti Atacama v oblasti zvané Llano de Chajnantor (čti džano de čachnantor). První z radioteleskopů již jsou vyrobeny, ale otázka zní jak je dostat na místo určení?
| |
 | Obr.: ALMA po dokončení |
| |
| |
K tomuto účelu budou složit dva speciální transportéry, které dopraví každý radioteleskop o hmotnosti 126,7 tun na požadované místo. Obří transportér má celkem 28 pneumatik, je 10 m široký, 20 m dlouhý a 6 m vysoký. Hmotnost speciálního náklaďáku je 143 tun a jeho motor má tah srovnatelný se dvěma motory Formule 1.
| |
 | Obr.: Kresba: transportér pro přepravu radioteleskopů ALMA |
| |
| |
Úkolem transportéru je dopravit jednotlivé radioteleskopy z výšky asi 2 900 metrů na místo observatoře, která se nachází 5 000 metrů nad mořem. Dva 500 kW dieselové motory ztratí ve vysokých výškách kvůli řidší atmosféře až polovinu svého výkonu. Kromě motorů byly zvláštní technické požadavky kladeny například i na brzdovou soustavu transportéru. Průměrná rychlost bude s nákladem asi 12 km/h a bez nákladu až 20 km/h. Celý transportér lze ovládat přímo v kabině, podobně jako nákladní auto, nebo dálkovým ovládáním.
Radioteleskopy interferometru ALMA budou zkoumat vesmír ve vlnových délkách 0,3 až 9,6 mm s přesností až desetkrát větší než Hubblův kosmický dalekohled. Předpokládá se úzká spolupráce s nedalekým optickým interferometrem VLT, který rovněž provozuje Evropská jižní observatoř (ESO). Česká republika je členem ESO od letošního roku.
Související články: