Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ  
STALO SE

Sojuz bude startovat z Kourou

Legendární „semjorka“, nejstarší a zároveň nejpoužívanější kosmická raketa, bude startovat i z evropského kosmodromu v Jižní Americe. Startovací rampa se již staví. Celá tato spolupráce se odvíjí od dlouhotrvajících jednání mezi oběma stranami. Dalo by se ovšem říci, že velice důležité datum byl 11.únor 2003, kdy ESA podepsala s Ruskem dohodu o vzájemné spolupráci v kosmonautice.

Kosmodrom Kourou

Jako náhrada kosmodromu Hammaguir se v roce 1964 se začal budovat nový a vyhovující kosmodrom ve Francouzké Guayaně. Nachází se na 52 stupních a 46 minutách západní délky a 5 stupních a 14 minutách severní šířky. Tuto velice výhodnou polohu ještě zveličuje fakt, že rakety ihned po startu míří nad Atlantický oceán. Kosmodrom je totiž hned u pobřeží. Je tedy pro vynášení velice efektivním místem. Byl původně využívaný francouzkou organizací CNES a dnes je to hlavní kosmodrom pro potřeby ESA. První start se zde uskutečnil v roce 1979. Za celou dobu její existence odtud startovaly všechny verze raket Ariane. V současné době zažívá dynamický rozvoj. Již letos se můžeme těšit na první start malé evropské rakety Vega a rok následující na ruskou raketu Sojuz.

Ilustrační foto...
Obr.: Kresba startujícího Sojuzu z Korou, zdroj: ESA/CNES

Sojuz

Kdo by ji neznal. Původně 1,5 stupňová raketa, dnes 2,5 stupňová. Pro ní je typická právě konstrukce s centrálním blokem a čtveřicí návěsných bloků, které odpadávají dříve. K vypouštění s CSG (Centre Spantial Guayanais) se bude používat ta nejnovější verze nosiče, tedy 2-1a a 2-1b. Starty bude obstarávat stejně jako starty raket Ariane společnost Arianespace i společnost Starsem, která se ovšem na startech raket Ariane nepodílí. Vyrábět se budou jednotlivé díly rakety samozřejmě v Rusku.

Ilustrační foto...
Obr.: Příprava rakety Sojuz určené pro vynesení pilotované lodi TMA-5 (11.10.2004), zdroj: NASA

Centrální stupeň (mnohdy označován jako druhý) je dlouhý 27,1 m s maximálním průměrem 2,68 m. K pohonu slouží čtyřkomorový motor RD-108A s tahem u země 792,5 kN. Ten využívá jako palivo kerosin a okysličovadlo kapalný kyslík. Celková váha činí téměř 100tun a doba činnosti představuje celých 286 sekund.

Na boku centrálního stupně jsou navěšeny čtyři další startovací bloky. Každý z nich dokáže při vzletu pomocí opět čtyřkomorového motoru RD-107A vyvinout tah 838,5 kN. Tyto kuželovité bloky jsou vysoké 19,6 m a jejich maximální průměr je 2,68 m. Při hmotnosti 44,4 tun dokáží pracovat celých 118 sekund letu.

Na vrchu centrálního stupně je připevněn třetí stupeň s motorem RD-110 (2-1a) nebo RD-124 (2-1b). Oba dokáží vyvinout tah 297,9 kN, avšak ten první pracuje 250 sekund, naproti tomu druhý o 20 sekund déle. Při průměru 2,66 m a délce 6,7m váží zhruba 27,7 tun.

Společně s družicí je pod aerodynamickým krytem umístěn ještě speciální horní stupeň Fregat s opravdu zajímavým konstrukčním řešením. Motor je umístěn přesně uprostřed a okolo něho je v malých nádržích palivo a okysličovadlo. Průměr je 3,55 m a výška pouhých 1,5m. Dokáže pracovat až 900 sekund a je restartovatelný. Vzhledem k nízkému tahu slouží opravdu jen k dovedení na oběžnou dráhu a následné korekce.

A nakonec na úplné špici je umístěna družice, kterou chrání speciální aerodynamický kryt. Kupříkladu mohu uvést kryt s označením ST o průměru 4,1 m a délce 11,4 m.


Ilustrační foto...
Obr.: Profil letu rakety Soyuz, zdroj: Arianespace

Startovací rampa

Celý nosič se bude sestavovat ve speciální hale MIK odkud je v horizontální poloze na speciálně upraveném vagónu na kolejích přepravena přímo na místo startu, kde se vztyčí. Následně přijede speciální konstrukce a celou raketu obklopí. Je to velice šikovné řešení, protože nosič bude velice dobře chráněn vůči přírodním jevům a bude na něm možno dělat ještě případné drobné úpravy, ale především se na špici připevní aerodynamický kryt s družicí. Před startem konstrukce odjede a Sojuz může startovat. Samostatná vypouštěcí rampa je principiálně stejná jako na ruských kosmodromech. Čtyři velká ramena udržující stabilitu rakety před startem se po zažehnutí motorů automaticky působení síly odklopí. Není tudíž možné "zaseknutí" na rampě.
Ilustrační foto...
Obr.: Budovaná rampa 26.února 2007 (v den položení základního kamene), zdroj: ESA

Kolik toho vynese?

Díky použití nejnovějších inovovaných verzí a dobré zeměpisné poloze kosmodromu Korou se můžeme těšit na o něco větší kapacity. Slabší verze bude mít nosnost 2,7 t na GTO, naproti tomu novější až 3 t na GTO. Na nízkou oběžnou dráhu by se dalo vynést okolo 9 tun nákladu. Máme se opravdu na co těšit.

Michal Polák

| Zdroj: Arianespace, CNES, ESA IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
Nesymetrický popel hvězd
Ilustrační foto...
Titan - Nové poznatky z Cassini
Ilustrační foto...
Kleť: kapitální kousek
Ilustrační foto...
STS-118: Endeavour – průběh letu (13. – 17.
Ilustrační foto...
Mars Global Surveyor – smutný konec legendy
Ilustrační foto...
STALO SE
4.12.2012 -
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

 

Pridej na Seznam
 

  © 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691