Vývoj kosmické lodi Orion, která má nahradit v americkém kosmickém pilotovaném programu stávající raketoplány, čile pokračuje. NASA nyní vykonal testy s „kostrou“ budoucího návratového modulu, aby zjistil nejlepší možný způsob přistání.
Test s „kostrou“ budoucího návratového modulu lodi Orion proběhl v Langley Research Center ve Virginii. Tyto testy jsou jen jedním z mnoha kroků při stavbě nového amerického kosmického dopravního prostředku. Testy přistávání jsou ale velmi důležité. Zatímco raketoplány přistávají jako letadlo, loď Apollo a její předchůdci přistávali na padácích v moři. Návratová kabina lodi Orion má ovšem přistávat na padacích na pevnině, podobně jako ruská loď Sojuz. S tímto druhem přistání nemá NASA zatím žádné zkušenosti. Video z testů najdete na stránkách space.com.
| |
 | Obr.: Test přistání s maketou lodě Orion. |
| |
| |
Cílem současných testů je najít nejvhodnější způsob přistání lodě Orion. Měkké přistání na zemském povrchu by měly zajistit vzduchové vaky. Otázkou ovšem je, jak je udělat co nejlépe. Odpověď hledali technici při tomto testování. Orion se má do vesmíru vydat poprvé v září 2015, současné raketoplány mají ukončit provoz již o pět let dříve. NASA tak bude pět let bez vlastního kosmického dopravního prostředku. Pětiletá odmlka amerických pilotovaných startů má přitom především finanční důvod. Mise raketoplánu stojí několik stovek milionů dolarů a ty úřad potřebuje v rozpočtu k dokončení Orionu a nosičů Ares.
Brzy mají začít také testy záchranné věže lodi v Novém Mexiku. Úkolem věže je v případě problémů během startu „katapultovat“ Orion spolu s posádkou do bezpečné vzdálenosti od nosné rakety. Poté by loď přistála na padacích. NASA rovněž odsouhlasil částku 63 milionů USD na pětileté testy, které mají prověřit tepelné, mechanické a zvukové vlastnosti Orionu.
Současně s vývojem Orionu pokračují také práce na obou nových nosičích. Rakety Ares I a Ares V mají dostat na oběžnou dráhu kolem Země nejen loď Orion ale také náklad. Rakety přitom vycházejí mimo jiné i z dvou přídavných motorů na tuhá paliva SRB, které využívá při startu raketoplán. Nedávno také začaly testy na motorech rakety Ares V s označením ARS-68. Ares 5 bude sloužit k dopravě až 130 tun nákladu na nízkou oběžnou dráhu kolem Země. Především by se mělo jednat o náklad potřebný k letu na Měsíc a na Mars. V prvním stupni se využije pěti výkonných motorů RS-68 upevněných pod zvětšenou palivovou nádrží ET dnešního raketoplánu. Po stranách budou navíc uchyceny dva motory SRB. Ares 1 bude třístupňová raketa. První stupeň vychází ze současné rakety SRB, která vynáší do vesmíru americký raketoplán. Druhý stupeň pro změnu hledá inspiraci v raketě Saturn 5 a bude spalovat směs kapalného vodíku a kyslíku. Ares 1 bude schopen na nízkou oběžnou dráhu vynést náklad o hmotnosti asi 25 tun.
| |
 | Obr.: Test motorů RS-68 pro nosnou raketu Ares V. |
| |
| |
Orion má nejen dopravovat astronauty na Mezinárodní kosmickou stanici, ale později kolem roku 2019 je dopravit rovněž na Měsíc. Celá loď bude dlouhá přibližně 20 metrů a její průměr bude asi 5 metrů. Vybavena bude také kulatými slunečními panely. Hlavním výrobcem Orionu je firma Lockheed Martin. Celý kontrakt přesáhne částku 8 miliard USD.
Související články: