Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ  
STALO SE

Rady a tipy na focení Geovycházek

Mnozí z vás čtou náš seriál Geovycházky. V tomto článku se vám pokusíme poradit, jak aspoň trochu hezky vyfotit nějaký ten kámen nebo jeskyni.

Ideální možnosti

Ideální by samozřejmě bylo, kdyby měl každý makro kufr, který se rozloží na makro stůl a je to prakticky takový ateliér na stole pro makrofotografii – otázka několika desítek tisíc. Když už ne to, tak alespoň makro blesky, k tomu samozřejmě digitální zrcadlovku s makro objektivem. Pro focení v jeskyních a obecně uzavřených prostorech opět digitální zrcadlovku s rádiovým odpalovačem blesků a po ruce aspoň tak 3 synchronizované blesky.

Reálné možnosti

To je ale vybavení na které většina lidí nedosáhne a mohu vás uklidnit, že ani jeden díl Geovycházek takto nebyl vyfocen a přesto vypadaly snímky docela k světu, že? Veškerá technika, kterou budete potřebovat, se dá omezit jen na foťák, externí blesk a stativ.

Foťák také není potřeba digitální zrcadlovka, někdy dokonce může být na škodu. Většina lidí ji totiž má se setovým objektivem a ten je většinu schopen ostřit od 20 cm dále. Naproti tomu většina kompaktů disponuje funkcí supermakro, kdy je možné ostřit i od 2 cm. Já tedy pokud potřebuji detail, beru stařičký kompakt se supermakrem, pokud už je kámen dostatečně velký beru zrcadlovku, už jen proto, že má kvalitnější objektiv.

Jak se světlem?

Většinou při focení nemáme úplně ideální světelné podmínky a tak musíme nějak světlo přidat. Rovnou říkám, že blesknout to interním bleskem není to pravé ořechové. Jednoduchá finta je následující: foťák připevníme na stativ. Pomocí externího blesku ručně odpalujeme záblesky z různých směrů. Na foťáku máme nastavenou dlouhou expozici, která je tak dlouhá, abychom stačili odpálit požadovaný počet záblesků. Na fotografii to potom vypadá, jako bychom současně odpálili všechny blesky najednou. Podmínkou samozřejmě je, že se stativ mezi záblesky nesmí hnout, aby se všechny exponoval na stejné místo. To je prakticky to gró celé finty, teď je jen potřeba, abychom správně nastavili clonu a intenzitu záblesků, abychom si vyhráli s tím odkud a kolikrát blýskáme. Jak markantní může být rozdíl ukazují následující obrázky, jedná se o tentýž kámen, pouze jinak blesknut.

Ilustrační foto...

Ilustrační foto...

Malinko problém může nastat u digitálních kompaktů v režimu supermakro. Jeden je ten, že foták je už moc blízko a proto by objektiv clonil záblesky, ale to by nebylo až tak vážné. Horší je, že většina objektivů má nejvyšší clonu okolo f 11, a když si koupíte za 200 Kč blesk z bazaru (který je do začátků plně dostačující), kde moc nejde navolit sílu záblesku tak je to docela problém, protože se to i při nejvyšší cloně přepálí. Já jsem to třeba řešil tak, že jsem kompakt opět upevnil na stativ a jako jeden zdroj světla jsem použil baterku a jako druhý svítilnu z bílých LEDek. Kupodivu i při pouhých dvou zdrojích světla šlo dosáhnout značné kreativity, protože jednou foťák vyvážil bílou na baterku a LEDky byly modré, baterka bílá, nebo naopak, LEDky bílé a baterka žlutá, dále je možné svítit z různých úhlů…

Ilustrační foto...

A poslední důležitá věc je clona – jak jistě víte se zvyšující se clonou stoupá hloubka ostrosti, neboli česky řečeno: čím větší nastavím to čísílko f, tím víc se mi prodlouží čas (a s časem i šum), a tím se taky na fotce zvětší oblast, kde jsou ještě objekty ostré. A protože čím jsme blíž, tím se nám hloubka ostrosti zmenšuje (a my jsme při makru blízko) a tak bychom třeba při cloně f 2,8 měli na foceném minerálu ostrých jen několik předních hran a zbytek by byl rozmazaný. Proto pokud nám to foťák dovolí nastavujeme clonu pokud možno co největší.

Jak na to v jeskyni?

Jak jsem již psal, profi fotografové jeskyňáři mají na foťáku „anténku“ a po jeskyni rozestavěné většinou tři blesky, které se odpálí současně. Nepotřebují k tomu sice stativ jako my, ale není to taky nejlevnější. Znovu připomínám, že pálit to interním bleskem není vůbec dobré, protože vše bude ploché, nudné, a za vším se budou dělat ostré stíny. My tedy použijeme stejnou fintu jako posledně a do jeskyně, tunelu, nebo obecně uzavřeného prostoru (kde je ideální přístup, plno místa můžeme s sebou tahat co nás napadne:-) si vezmeme stativ a jeden externí blesk. Foťák opět upevníme na stativ, nastavíme dostatečně dlouhou expozici a z různých míst odpalujeme ručně záblesky. Efekt je tentokrát naprosto stejný jako s profi technikou, jen je s tím o hodně víc práce:-( Opět si je potřeba vyhrát se sílou záblesků, clonou, navíc je možné si vyhrát i s barvou záblesku a to například tak, že před blesk umístníme flašku od Magnézie (modrá), Mattonky (zelená) a podobně, nebo opět místo záblesků můžeme použít různé ruční svítilny.

Ilustrační foto...

Ruční svítilny stejně nejspíš bude potřeba použít, protože se nacházíte v naprosté tmě a někdy i když má foťák LEDku, která dosvěcuje scénu, má foťák problém zaostřit. V tom případě je dobré mu pomoct třeba baterkou.

Ilustrační foto...

Ještě doplním, že externí blesk je opravu otázka několika stokorun, obyčejné hloupoučké jdou v bazaru nebo někde na fotoburze koupit za 100 – 200 Kč, avšak pokud ho chcete používat i pro běžné focení, doporučuji blesk s ostřícím okem, které vzhledem ke vzdálenosti upravuje intenzitu záblesku. Ne vždy se mu to povede (od toho tu je systémový blesk za několik tisíc), ale podle podmínek a zkušeností se úspěšnost správného záblesku pohybuje okolo 80%. Cenová relace takového staršího blesku je okolo 500 Kč.

Ilustrační foto...
Podobně se metody dá využít při nasvícení celé délky tunelů – při jednom záblesku by jeho intenzita klesala se vzdáleností a vzadu by byla naprostá tma. Tady jsem opět použil několika záblesků a to tak, že jsem vždy kousek popoběhl, přikrčil a odpálil, popoběhl, přikrčil, odpálil… Běžet jsem musel po tmě, aby stopa svítilny nebyla na fotce, sám jsem se taky nesměl osvítit a jak vidíte ne vždy se mi to povedlo. Nejhorší bylo když jsem po tmě musel utíkat i ve vodě…

Ilustrační foto...
Podobný příklad – kdybych u této fotky nepoužil blesků, byly by vidět jen majáky, samotné osvětlení a maximálně ještě kabina. Zde bylo použito dvou manuálních záblesků zepředu vozidla a čtyř z boku. Blýskat se muselo rychle a dvěmi blesky kvůli tomu, aby byly správně exponovány i majáky. Navíc při použití interního blesku by se doslova rozzářily všechny reflexní materiály, kterými je cisterna polepena. Jinak se jedná o cisternovou automobilovou stříkačku CAS 16 MAN 4x4, která od roku 2006 slouží u SDH Kunčice pod Ondřejníkem.

Ilustrační foto...
Stejnou metodou lze nasvítit prakticky cokoliv, nejen kameny a jeskyně…

Jan Kondziolka

 IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
Světlo může ve vakuu rotovat
Ilustrační foto...
Vzkaz od Luboše Kohoutka
Ilustrační foto...
Soutěž o nejlepší bouřkovou fotografii
Ilustrační foto...
Very Large Array Radio Telescope
Ilustrační foto...
Rádio IAN: Žeň objevů 2004
Ilustrační foto...
STALO SE
4.12.2012 -
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

 

Pridej na Seznam
 

  © 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691