Úkoly a cíle mise STS-115 * Předstartovní komplikace * Posádka * Plán letu a vysílání NASA TV * Odkazy * Rozcestník: STS-115 na stránkách IAN
- Pátek 8.září: další odklad startu z technických důvodů. Jedno z čidel, které monitoruje hladinu paliva v ET vypovědělo službu. Start byl proto znovu odložen o jeden den. V sobotu 9.září je už nejkrajnější možný termín startu.
- Čtvrtek (7.září): NASA odstranila závadu na palivovém článku. Start je tedy naplánován na pátek 8.září v 17:40:37. Pravděpodobnost dobrého počasí je 70%.
- 6.září (23:40 SELČ): NASA potřebuje na vyřešení problému s palivovou baterií více času. Start je tak znovu odložen na pátek 8.září v 17:40.
- Další pokus o start měl proběhnout ve středu 6.září v 18:29, ale krátce po 10. hodině našeho času byl start znovu odložen nejméně o 24 hodin z důvodů poruchy palivové baterie.
- Na Mysu Canaveral se v neděli 3.září ve 14 hodin opět rozběhlo odpočítávání do startu raketoplánu Atlantis v čase T-43 hodin.
- Informace o předešlých předstartovních problémech raketoplánu Atlantis (STS-115) najdete v samostatném článku.
Mise STS-115 raketoplánu Atlantis je teprve třetí po nehodě Columbie a druhá po opětovném zastavení letů před rokem. Přestože poslední mise STS-121 (4.července – 17.července) dopadla výborně, budou oči i tentokrát upřeny na tepelný štít raketoplánu. To lze ovšem očekávat zřejmě u všech zbývajících letů kosmického korábu.
Přeprava raketoplánu Atlantis na startovací rampu dne 2.srpna 2006Ani současná mise se neobešla bez drobných technických problémů. NASA objevila při prohlídce technické dokumentace, že dva ze čtyř šroubů, které jsou použity k přišroubování ovládacího boxu parabolické antény, sloužící pro spojení v pásmu Ku a pro radiolokaci při přibližovacím manévru u ISS, jsou příliš krátké. Z tohoto důvodu jsou zašroubovány jen asi na dva a půl závitu, ale měly by být zašroubovány alespoň na 6 až 8 závitů. Kdyby se box při startu odtrhnul, mohl by poškodit cokoliv v nákladovém prostoru raketoplánu a možná i vážně narušit dveře nákladového prostoru. NASA proto během uplynulého víkendu instalovala pomocné lešení a technici dva šrouby vyměnili přímo na startovací rampě. Nutno podotknout, že to nebyl zrovna jednoduchý úkol. Datum startu by to nemělo ale nikterak ovlivnit. Další podrobnosti a obrázky celé výměny naleznete na stránkách NASA (pdf, 3,2 Mb).
Schéma: výměna dvou krátkých šroubů v nákladovém prostoru raketoplánu Atlantis technikem NASA. Hlavním úkolem 11 denní mise k Mezinárodní kosmické stanice (ISS) je obnovení její výstavby. Atlantis má k ISS dopravit a namontovat další díl příčného příhradového nosníku (ITS-P3/P4) a sluneční panely (PVM-P4). Nosník P3/P4 obsahuje i mechanismus s označením Alpha Rotary Joint. Kolem něj se bude moci otáčet celý konec nosníků, který je složen z částí P1, P3, P4, P5 a P6. Doprava všech částí nosníku do vesmíru byla rozdělena do několika misí. První část P6 byla ke stanici připojená při letu STS-97 v prosinci 2000 a P1 při misi STS 113 v prosinci 2002. Části P3 a P4 budou připojeny nyní a P5 při misi STS-116, která je naplánována na prosinec letošního roku. Velmi pěkně je stavba ISS zobrazena na webu NASA, kde si můžete stanici rozložit na jednotlivé díly (Integrated Truss Structure Interactive, Station Explorer Interactive).
Umístění nosníků P3,P4 na Mezinárodní kosmické stanici
Animace: Průběh vyndávání nosníku a jeho instalace na ISS. Soubor je nutné předem stáhnout (pravé tlačítko myši – uložit obrázek jako, GIF, 800 kB)Atlantis byl na startovací rampu přepraven 2.srpna pomocí obřího dopravníku, který se může pohybovat maximální rychlostí 1,6 km/h. Není proto divu, že transport trval 7 hodin a 49 minut. Ve dnech 15. a 16.srpna proběhla tradiční dvoudenní porada vedení NASA a ta stanovila datum startu na neděli 27.srpna ve 22:30 SELČ. Startovací okna běží každý den až do 13.září. Další start raketoplánu je potom naplánován na prosinec letošního roku.
Přeprava raketoplánu Atlantis na startovací rampu dne 2.srpna 2006
- Jett Brent Ward Jr. (*1958) – kapitán (3).
- Ferguson Christopher John (*1961) – pilot (0).
- Burbank Daniel Christopher (*1961) – palubní specialista (1).
- Stefanyshyn-Piper Heidemarie Martha (*1963) – palubní specialista (0).
- Tanner Joseph Richard (*1950) – palubní specialista (3).
- MacLean Steven Glenwood (*1954) – palubní specialista, Kanada (1).
Pozn.: v závorkách je uvedeno datum narození a dosavadní počet absolvovaných letů do vesmíru.
Posádka raketoplánu Azlatnis: STS-115. Z leva: Brent Jett, Chris Ferguson, Daniel Burbank, Steven MacLean, Heidemarie Stefanyshyn-Piper a Joseph Tanner.

“Let raketoplánu Atlantis den po dni, minutu po minutě v IAN“ Na tomto místě vám přineseme adresy všech článků (on-line přenosy, zpravodajství apod.), týkající se letu STS-115 Atlantis: