Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) už pojmenoval nové nosiče, které mají nahradit stávající raketoplány a dostat člověka nejen na oběžnou dráhu, ale i zpět na Měsíc a možná ještě dál...
V roce 2010 mají současné raketoplány jít do důchodu a možná už o dva roky později je má nahradit zcela nový kosmický dopravní prostředek. Jeho úkolem bude létat k Mezinárodní kosmické stanici a okolo roku 2018 dostat člověka opět na povrch našeho souputníka - Měsíce. Nová kosmická loď bude pochopitelně potřebovat také novou nosnou raketu. NASA už pomalu začíná s vývojem dvou nosičů. Menší je označen zkratkou CLV (Crew Launch Vehicle) a sloužit bude pro vynesení pilotované lodě do vesmíru. Větší nosič je označen zkratku CaLV (Cargo Launch Vehicle) a jeho úkolem bude vynést na oběžnou dráhu těžší náklady.
Srovnání obou raket. Vlevo CaLV (Ares 5) a vpravo menší CLV (Ares 1)
Srovnání obou raket. Vlevo CaLV (Ares 5) a vpravo menší CLV (Ares 1) NASA si nyní uvědomila, že především pro popularizaci svého programu potřebuje nějaké hezčí a zapamatovatelnější názvy, než jen suché a většině lidí nic neříkající zkratky. A protože na konci celého velkolepého programu má být přistání člověka na Marsu, zvolila NASA název Ares, což je řecký ekvivalent římského boha války Marsu.
Menší nosič ponese od teď název Ares 1 a větší nákladní Ares 5. Také význam čísel je symbolický. Čísla jedna a pět už v americké historii nesly rakety Saturn, které na přelomu 60. a 70.let dostaly člověka na Měsíc.
Ares 1 bude třístupňová raketa. První stupeň vychází ze současné rakety SRB, která vynáší do vesmíru americký raketoplán. Druhý stupeň pro změnu hledá inspiraci v už zmíněné raketě Saturn 5 a bude spalovat směs kapalného vodíku a kyslíku. Ares 1 bude schopen na nízkou oběžnou dráhu vynést náklad o hmotnosti asi 25 tun.
Kresba: Start rakety Ares 1 s posádkou Ares 5 bude sloužit k dopravě až 130 tun nákladu na nízkou oběžnou dráhu kolem Země. Především by se mělo jednat o náklad potřebný k letu na Měsíc a na Mars. V prvním stupni se využije pěti výkonných motorů RS-68 upevněných pod zvětšenou palivovou nádrží ET dnešního raketoplánu. Po stranách budou navíc uchyceny dva motory SRB. Druhý stupeň má být stejný jako u rakety Ares 1.
Kresba: Start rakety Ares 5 s nákladem Další informace o návratu člověka na Měsíc naleznete v samostatném článku.
Zdroj: www.nasa.gov