Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ  
STALO SE

MRO se přibližuje k Marsu

Americká sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) má za sebou již polovinu brzdícího manévru, který jí má dostat na operační oběžnou dráhu kolem rudé planety.

Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) úspěšně pokračuje v manévru zvaném aerobraking, tedy pomalém brzdění o horní vrstvy Marsovské atmosféry.

Než se MRO dostane na pracovní oběžnou dráhu musí ještě učinit 400 oběhů kolem rudé planety. Prozatím jich má za sebou asi 80. Oběžná doba se ovšem neustále zkracuje, takže jeden oběh kolem planety trvá čím dál tím kratší dobu. Když přiletěl MRO k Marsu v březnu letošního roku, byla jeho dráha velmi protáhlá a jeden oběh kolem Marsu trval 35 hodin. Sonda obíhala asi 105 až 45 000 km nad povrchem planety. Při největším přiblížení dochází vždy vlivem tření o atmosféru k mírnému zpomalení sondy a tím ke snížení její oběžné dráhy. Problémem je především proměnlivost Marsovské atmosféry. Brzdění se tak liší někdy až o 35% mezi jednotlivými průlety. V současné době se MRO pohybuje asi 105 až 20 000 km nad povrchem. Počátkem září se MRO dostane na téměř kruhovou pracovní dráhu s oběžnou dobou asi dvě hodiny. Poté dojde ke konečné úpravě dráhy pomocí motorů sondy.

Ilustrační foto...

MRO na oběžné dráze kolem Marsu

Když je MRO vysoko nad atmosférou Marsu natočí anténu směrem k Zemi a sluneční panely směrem ke Slunci. Těsně před největším přiblížením k atmosféře se otáčí tak, aby plocha slunečních panelů a anténa byli kolmé ke směru letu a efekt brzdění byl co největší. Vědcům pomáhá nový software, který dokáže vypočítat přesný čas pro změnu orientace slunečních panelů a antény.

Aerodynamické brzdění o atmosféru je sice dosti zdlouhavé, ale na druhou stranu dokáže ušetřit obrovské množství paliva. Například nyní se při každém průletu MRO zpomalí v průměru o 2 m/s, což by jinak vyžadovalo asi kilogram paliva.

Po ukončení aerodynamického brzdění v září projdou vědecké přístroje sondy řadou testů. Rovněž dojde k rozložení dvou 5 metrů dlouhých antén radaru apod. V listopadu pak začne vědecká část mise o plánované délce minimálně dva roky.

MRO odstartoval 12. srpna 2005 pomocí nosné rakety Atlas 5 a na oběžnou dráhu Marsu byla sonda navedena 10.března letošního roku.

Podrobnější informace o sondě naleznete na stránkách projektu.


Zdroj: www.jpl.nasa.gov

Petr Kubala

| Zdroj: JPL, NASA IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
Černé nitro štíhlé krásky
Ilustrační foto...
Podkrkonošské dělo
Ilustrační foto...
Velká skupina skvrn na Slunci
Ilustrační foto...
Doba pionýrů skončila, zapomeňte (1. část)
Ilustrační foto...
Skupina galaxií v Panně se stále utváří
Ilustrační foto...
STALO SE
4.12.2012 -
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

 

Pridej na Seznam
 

  © 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691