Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ  
STALO SE

Premiéra konce války

Start rakety Atlas 3 v noci ze středy 24. května na čtvrtek 25. května nebyl jenom bezchybnou premiérou nového nosiče, ale též symbolickým vesmírným koncem studené války.

Klikni!
Klikni!
Klikni!
Klikni!
Nový kosmický nosič, jenž si s sebou na cestu vzal telekomunikační satelit evropské společnosti Eutelsat, je totiž kombinací americké elektroniky doplněné kvalitními raketovými motory ruské výroby. Rodokmen řady Atlas totiž vychází z mezikontinentálních balistických střel zacílených v padesátých letech na Sovětský svaz, zatímco motory RD-180 z podobných zbraní, které měly likvidovat Spojené státy. "Svět se mění," komentoval sňatek technologií Vladamir Chvanov, šéfkonstruktér společnosti Enerogomaš. "K dosažení cílů, které máme před sebou, už nestačí síly jedné země nebo jedné společnosti. Proto spolu musíme spolupracovat."

Právě touto cestou se vydala i nová umělá družice W4: Narodila se ve Francii, avšak s ruskými součástkami a s úkolem zprostředkovat v následujících patnácti až sedmnácti rocích televizní signál a internetové spojení pro Rusko a Afriku...

Cesta k úspěchu nebyla jednoduchá, natožpak krátká. Za vývoj dvou typů rakety Atlas 3 zaplatila v uplynulých sedmi letech společnost Lockheed Martin na 300 milionů dolarů. Celý příběh totiž začal už v roce 1993, kdy se analytici této soukromé firmy rozhodnuli nahradit nosič Atlas 2 silnějším. "Když jsme začali pracovat na Atlasu 3, chtěli jsme našim zákazníkům nabídnout spolehlivější, levnější, výkonnější a operativnější systém," popsal zadání John Karas z Lockheed Martin. Peníze jsou totiž i při osidlování vesmírného prostoru až na prvním místě.

Jednou z cest bylo nahradit devět raketových motorů u Atlasu 2AS jenom dvěmi. Proto se v roce 1995 konstruktéři dohodnuli s ruským výrobcem velmi výkonných trysek RD-180, jejichž předchůdce RD-170 sloužil u známé soustavy Energija-Buran a také u ukrajinského nosiče Zenit. Každý motor sestává ze dvou spalovacích komor a dvou cylindrických trysek. Jsou tak dobré, že se s nimi počítá i v případě budoucí kosmické rakety Atlas 5, která si odbude premiéru v roce 2002. Za 101 dosud objednaných RD-180 tak Lockheed Martin zaplatí celou jednu miliardu amerických dolarů.

Nový Atlas 3 bude několik následujících let provozován ve dvou verzích označovaných písmeny A a B. Oproti starším modelům jsou jednodušší (mají o několik tisíc součástek méně) a ve výsledku o čtvrtinu levnější. Navíc dopraví na klíčovou geostacionární dráhu, o kterou mají telekomunikační společnosti největší zájem, více materiálu. Do té doby velmi dobrý Atlas 2AS zvládnout vynést 8200 liber, Atlas 3A zvládne 8950 liber a Atlas 3B dokonce 9920 liber.

A protože jsou spojové družice, které zprostředkovávají nejen televizní a radiové spojení, ale též Internet a další komerční služby, čím dál tím těžší, stane se nová raketa jedním z rozhodujících hráčů na velmi tučném a rychle rostoucím vesmírném trhu. "A to je velmi důležité nejen pro naše současné zákazníky, ale též i pro ty budoucí," dodal John Karas, jenž má nyní na starosti vývoj Atlasu 5. Ten vzniká ve spolupráci s americkými vzdušnými silami a za pár let bude provozován v řadě nejrůznějších verzí.

Ve světle těchto faktů, asi nikoho nepřekvapí otálení s premiérovým startem. Loňské léto byl Atlasu 3 nečekaně odstaven, když tehdejší zákazník Loral Space and Communications na poslední chvíli odmítnul použít na ostro neotestovaný raketový nosič. Krátce poté byly starty celé flotily Atlas pozastaveny kvůli problémům s horním stupněm. Mezitím si Loral vybral konkurenční Ariane 4, takže Lockheed Martin bez jakýchkoli skrupulí celý rok čekal na jiného odvážnějšího zájemce, který by alespoň z části pokryl výdaje na start. Novým pasažérem se nakonec stal evropský Eutelsat.

Bez dramatických momentů se však neobešel ani poslední (zcela úspěšný) pokus. Řídící středisko nejdříve protrpělo deset nervózních dní, během kterých start odložily problémy se sledovacím zařízením, drobné závady na samotné raketě, zatoulané lodě do zakázané zóny kolem Mysu Canaveral a třeba i neoznačené letadlo v startovním koridoru. Nakonec se ale dvojice ruských motorů RD-180 ve čtvrtek 25. května v 1 hodinu a 10 minut letního středoevropského času přece jenom zapálila. Atlas 3 se líně zvednul a vydal se mezi hvězdy.

Jak už se pomalu stává zvykem, celé představení doplnila dvojice miniaturních kamer na palubě raketového nosiče, které zároveň zprostředkovaly v přímém přenosu kritické okamžiky letu. Vždy doplněné bouřlivým potleskem pracovníků řídícího střediska. (Viz jednotlivé krátké videozáznamy.)

RD-180 pracovaly bez zaváhání a každou sekundu ve svých útrobách spálily na tunu tekutého kyslíku. Už za dvanáct minut dosáhl horní stupeň Centaur s připojeným satelitem Eutelsat W4 základní parkovací oběžnou dráhu. Zhruba po deseti minutách došlo k dalšímu zážehu, takže dvacet devět minut po startu dosáhla nová umělá družice plánované pozice nad středem Atlantického oceánu, západně od pobřeží Afriky. Krátce poté s ní navázala spojení i pozemní kontrola, která potvrdila bezchybnost celé akce. "Bylo to báječné, nádherné, fantastické," komentoval manévr Raffi Mussalin, zástupce společnosti Eutelsat.

Lockheed Martin plánuje v několika následujících rocích start nejméně 12 až 18 nosičů Atlas 3. V průběhu příštího roku se přitom očekává test ještě výkonnější verze B.

Jiří Dušek

| Zdroj: Astronomy Now a další IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
Roboti na Marsu opět aktivnější
Ilustrační foto...
Rodinný portrét Pluta
Ilustrační foto...
Život na Marsu?
Ilustrační foto...
O svícení 57
Ilustrační foto...
Noc bez CCD II
Ilustrační foto...
STALO SE
4.12.2012 -
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

 

Pridej na Seznam
 

  © 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691