Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ  
STALO SE

Ideologický výlet do vesmíru

Není pochyb, že úspěšné testování letounu SpaceShipOne je pozoruhodný čin a projev technologického pokroku. Jak zdůrazňuje Jan Novák v článku Na startu je Gagarin soukromého vesmíru (LN 22.06.2004), je to úspěch soukromého sektoru.

Určitě ano, je to obrovský úspěch a nejen soukromého sektoru, ale především lidské zvídavosti, vynalézavosti a touhy. A je určitě pravda, že "státní" kosmonautika by tohoto úspěchu nedosáhla. To je ale asi tak všechno, v čem lze s Janem Novákem souhlasit. "Státní" kosmonautika nemá žádný důvod dopravovat na několik vteřin výletníky do výšky 100 kilometrů. Dovedu si představit, že by i Jan Novák jako americký daňový poplatník oprávněně a zhurta namítal, kdyby se za veřejných 20 milionů dolarů budovalo něco na způsob hodně veliké a divoké horské dráhy bez kolejí. Podnikání v takovémto druhu atrakcí je skutečně přirozené pro soukromý sektor. Víra, že "teprve teď se nejspíš otevře reálná možnost zkoumat, využívat a osídlovat kosmický prostor" je však docela podobná mičurinské víře, že osmiklasá pšenice bude mít osmkrát větší hektarové výnosy než obyčejná pšenice. Celý článek je psán s nadšením, které snad plyne z opojné chvíle vítězství lidské podnikavosti, ale jeho nekritičnost vyvěrá z ideologické pozice a víry v lepší soukromý sektor opomíjející realitu.

Ilustrační foto...

Rozdíl mezi "státní" a Rutanovou „kosmonautikou“ není pouze v rozpočtu, ale i v tom, že se jedná o úplně jiný obor. Lze to snadno ilustrovat rozdílem energetické náročnosti obou podniků. Rutan dostal letoun do výšky 100 kilometrů a spotřeboval na to nějaké množství energie a spálil na to všechno palivo. Palivo přitom tvořilo podstatnou část startovní hmotnosti. Letoun pak klesl zpět na letiště. Pokud by chtěl Rutan zůstat ve vesmíru v této výšce (ve skutečnosti by bylo dobré se ještě vzdálit od atmosféry do výšky aspoň 200 km), musel by uvést svou loď na oběžnou dráhu, to znamená urychlit v té chvíli již nehybný letoun na rychlost kolem 8000 metrů za sekundu. S použitím elementárních fyzikálních vztahů lze se dopočítat zajímavých a názorných výsledků:

Na přesunutí tělesa o hmotnosti m do výšky h = 100 km je zapotřebí přibližně energie

Wp = m.g.h = m.10.105 = m.106

Pro uvedení na orbitu je potřebné dosáhnout kosmické rychlosti přibližně v = 8000 m/s. Kinetická energie tělesa o hmotnosti m letícího touto rychlostí (tedy energie, kterou je nutno dodat, abychom těleso na tuto rychlost urychlili) je:

Wk = m.v2/2=m.80002/2=32.m.106

Tedy množství energie potřebné pro urychlení kosmické lodi, která má setrvat na orbitě je přibližně 32-krát větší, než energie na pouhé vynesení letounu. Jinými slovy - Rutan by musel vynést do výšky 100 kilometrů (radši 200) 32-krát více paliva, než měl původně na startu. Jistě by musel zvolit jiné postupy a jiná technologická řešení a je jasné, že by výsledek byl větší i dražší než elegantní a hravý SpaceShipOne.

Ilustrační foto...

Prostá extrapolace nových poznatků vede ke špatným předpovědím. Lidstvo to už zažilo se šlechtěním obilí a už několikrát to zažilo s dopravními prostředky. Létající stroje jsou v tomto ohledu zvlášť přitažlivé. Z doby prvních balónů existují futuristické rytiny plné balónů pro každou rodinu, později oblohu zaplnila vrtulová letadla, zepelíny, helikoptéry a proudové dopravní letouny. Ve sci-fi literatuře a filmech vesmírné flotily osídlují okolní galaxie dokonce nadsvětelnou rychlostí. Zvlášť poučná je série knih sovětského autora Nikolaje Nosova o Neználkovi (viz např. zde), které jsou plné podobných okouzlených a okouzlujících extrapolací pokroku v zemědělství, dopravě, urbanistice a řízení počasí.

Veliké události jsou nesmírně přitažlivé a je lákavé vyvozovat z nádherného výletu představu osídlování vesmíru. Pravdou ale je, že nám to nedovolí nejen peníze, ale energetická bilance takových cest. A dlužno na závěr poznamenat, že „státní sektor“ dosáhl (za veliké peníze samozřejmě) stokilometrové výšky už v šedesátých létech jako vedlejší produkt vývoje superrychlého vojenského letadla X-15, které v této výšce na rozdíl od SSO aspoň létalo, když na orbitu nedosáhlo.

odkaz na původní článek LN

Petr Holcner

 IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
Návod na použití vesmíru - První (ne)smělé
Ilustrační foto...
Instantní pozorovatelna 1
Ilustrační foto...
Těsný průlet nad měsícem Enceladus
Ilustrační foto...
SMART u Měsíce
Ilustrační foto...
Poznejte vesmír na vlastní oči!
Ilustrační foto...
STALO SE
4.12.2012 -
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

 

Pridej na Seznam
 

  © 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691