Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...=Jaroslav Heiniš - revize plynu, Ostrava a okolí, stavební práce, rekonstrukce, hodinový manžel (www.heinis.cz). Ženklava, Kopřivnice, Příbor, Nový jičín, Bělotín, Bílovec...
DOMŮ   ARCHIV   IBT   IAN 1-50   IAN 50-226   IAN 227-500   RÁDIO   PŘEKVAPENÍ  
STALO SE

První komerční civilní kosmodrom

Letecká základna v Mohavské poušti (Kalifornie), se možná již brzy stane hlavní vstupní branou do Vesmíru. Institut Federal Aviation Administrator´s Associate Administrator for Commercial Space Transportation (FAA/AST) očekává, , že již příští měsíc bude Mohavskému letišti přidělen státu kosmodromu. Jako nefederální základna bude Mohavské letiště sloužit k horizontálním startům znovu použitelných vesmírných lodí.

Mohavksá letecká základna může poskytnout opravdu kvalitní podmínky pro vysoko letící vesmírné lodě či letadla, toho by mělo být využito pro zvýšení zájmu o civilní a komerční cesty do Vesmíru. Mohavská letecká základna se nachází 100 mil severně od Los Angelos, jihovýchodně od Kern Country, podél západního okraje Mohavské poušti.

Již řadu let, zde pracuje několik významných firem na svých projektech.

Nejpozoruhodnějším z nich je Scaled Composites, tvůrce pilotovaných letadel White Knight/SpaceShipOne. Dále firma Aerospace pod jehož vedením probíhá vývoj pilotované EZ-rocket – část programu, jež byl vytvořen k vývoji znovu použitelných raketových pohonných jednotek a raketami poháněný strojů. Mezi další firmy dále patří Orbita Science Corporation a Interorbital System.

Ilustrační foto...

Žádné překážky
,, Je to důkaz toho, co se stane, když podpoříte rozvíjející se průmysl. Stimulujete pokrokové myšlení…a toto je výsledek, ’’ řekl Start Witt, ředitel Mohavské letecké základny. ,, Ale i tak si myslím, že příštích 20 let to bude opravdu divoká jízda, než potřebná průmyslová odvětví dospějí dostatečně daleko, ’’ řekl pro SPACE.COM.

Žádost o ustanovení Mohavského letiště vnitrozemským kosmodromem nejdříve prošla hodnocením FAA/AST. Veřejné mítink proběhl v prosinci 2003 a jeho hlavní náplní byla studie vlivů prostředí a přírodních podmínek na základnu; studii požadoval institut National Environmental Policy Act a Kalifornia Environmental Duality Act.

,,V cestě nám již nestojí žádné překážky, jsme připraveni získat licenci na provozování historicky prvního civilního kosmodromu na světě, ’’ řekl přesvědčeně Witt. FAA/AST by měla potvrdit licenci koncem června , řekl, 7. červenec je podle zákona posledním termínem na odpověď na žádost Mohavského letiště.

Více novinek – nová ustanovení
Téměř rok a půl strávili Witt a jeho spolupracovníci nad administrativní přípravou celého projektu. Nespočetné množství nejrůznějších formulářů a jiných potřebných dokumentů bylo nutné s precizností vymyslet a vyplnit. Je třeba nutné brát v úvahu pokrokovost tohoto projektu, jeho náročnost v prvcích, se kterými se ještě lidé nesetkali, a to například vyřešení veřejné bezpečnosti, stanovy týkající se pohonných hmot, s příchodem pravidelného cestování do Vesmíru je třeba určit jakési hranice, jež může mít každá země a jak se pohybovat v národním vzdušném prostoru.

Pokud se tedy Mohavská letecká základna stane kosmodromem, je třeba provést úpravy vzdušného provozu The Federal Aviation Administration (federální letecká správa) a v Temporary Flight Restrictions (National Interagency Airspace).

Pouštní želvy
Běh letiště představuje také tak trochu konflikt s přírodu. Totiž v Kalifornské Sonoranské poušti a také v Mohavské poušti žije želva Gorpherus agassizii. To by vcelku pro mnohé nebyl ani takový problém, ovšem tato želva je od roku 1989 v Kalifornii řazena mezi ohrožené druhy.

Ilustrační foto...

,, Ironií je, že během 300 startů a přistání během dne mi nikdo neřekl, abych nechal zkontrolovat runway, jestli se na ní želvy tohoto ohroženého druhu nenacházejí. Ale než budu moci povolit přistání kosmické lodi, musím nechat zkontrolovat runway, jestli se na ní nenachází nějaká chráněná želva, ’’ řekl Witt.

Magnet na projekty
Pro již vznikající projekty byla sepsána řada ustanovení, které zatím počítají s až příliš jednoduchou koncepcí - na vrchol rakety jednoduše posadíte člověka a vystřelíte ho do Vesmíru.

Jenže skutečnost je opravdu jiná a FAA si pomalu začíná uvědomovat, jak se věci ve skutečnosti mají a že je třeba lépe interpretovat právo a na něj navazující vytvářená ustanovení.

Witt také řekl, že Mohavský kosmodrom se bezpochyby stane brzy velmi populární záležitostí pro projekty typu runway-to-space.

,,Nedovedu si představit, proč by tento projekt nemohl vyjít. Je to totiž vždy hlavně o pozici, kde se letiště nachází. A my máme k dispozici dostatečně velký vzdušný prostor, bez jakéhokoliv cizího vměšování. A to je důvod, proč je Mohavské letiště žhavým kandidátem na historicky první kosmodrom na světě,’’ řekl Witt

V dnešní době využívají kapacit Mohavského letiště špičkové firmy, které pracují na řadě projektů armádních ale i civilních letadel, nákladních letadel a v oboru high-tech průmyslových odvětvý.

Mohavské letiště je vůdčím centrem ve výzkumu civilních letadel a je kolébkou mnoha pozoruhodných projektů, jako je například Voyager - letadlo, jež jako první uskutečnilo let kolem světa, bez potřeby tankovat. Za vznikem Voyageru stojí Burt Rutan, ředitel Scaled Composites.

Prvním projektem pro již Mohavský kosmodrom, by pravděpodobně měl být SapceShipOne od Scaled Composites, tato firma také jako první bude usilovat o tzv. Ansari X Prize – cenu v hodnotě 10 miliónů dolarů. Vítězem se stane ta firma, která jako první postaví a vypustí svou třímístnou kosmickou loď. Podmínkou dále je, aby onen dopravní prostředek dosáhl výšky 100 kilometrů, bezpečně se vrátil na zem a znovu zopakoval, svoji cestu maximálně do dvou týdnů.

,,Pod vedením Witta se Mohavské letiště stalo fantastickým shromaždištěm institucí zabývajících se technologiemi pro cesty do Vesmíru, mezi ně patří např. Scaled Composites, XCOR and Interoribtal, ’’ řekl pro SPACE.com Peter Diamandis, předseda sdružení X Prize. ,, Jsem opravdu nadšen, že toto historické místo by se mohlo stát prvním opravdovým komerčním kosmodromem.

Diamandis, též pochválil snahu Witta, jež se neustále snaží spolu se svými spolupracovníky dostat se skrz složitou byrokracii.

Minulý měsíc sdělila X Prize Foundation, že vybrala Southwest Regional Spaceport, místo nacházející se blízko Las Cruses v Novém Mexiku, ke konání již předem zmíněné dvoutýdenní etapy třímístných vesmírných lodí. Také Southwest Regional Spaceport má velkou šanci stát se civilním komerčním kosmodromem, již v roce 2005.

,, Dostat se do Vesmíru je velice obtížná záležitost. Potřebujeme více takových míst jako je Mohavské letiště, aby se také mohli zapojit mladé firmy a pomoci nám co nejrychleji odstranit problémy, jež se v celém projektu neustále vyskytují, ’’ řekl Diamandis. ,, Ani by mě nepřekvapilo, kdyby se Mohavské letiště nebo Los Cruces brzy stali místem vzniku dalších Boeingů nebo Lockheedů.

Do vesmíru s amatéry?

Petr Lipenský

| Zdroj: ww.space.com IAN.cz
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...
archiv zdroj
RULETA
Instantní galerie 8 – speciál
Ilustrační foto...
Dávný kopanec pro 2003 EL61
Ilustrační foto...
Phoenix - konečně v cíli
Ilustrační foto...
Tekuté nitro rudé planety
Ilustrační foto...
Přistáli Američané na Měsíci?
Ilustrační foto...
STALO SE
4.12.2012 -
Probíhá experiment. Stránky se pomalu dostávají ze záhrobí zpět na světlo digitálního světa... Omluvte nedostatky, již brzy snad na této adrese najdete víceméně kompletní archiv IAN...

WEBKAMERA
 Upice webcam / widecam
UPICE WEBCAM

Add to Google

 

Pridej na Seznam
 

  © 1997 - 2017 IAN :: RSS - novinky z astronomie a kosmonautiky SiteMap :: www :: ISSN 1212-6691