Vážení čtenáři, 
na stránkách Instantních astronomických novin probíhá diskuse o podobě astronomických učebnic a vůbec jakýchkoli astronomických publikací. Samozřejmě, že nás zajímá i váš názor. Chcete-li přispět do diskuse, stačí nám poslat e-mail. Váš příspěvek vyjde v nejbližším vydání IAN. 
Na toto téma dosud vyšlo:   
 
 
 
Názory čtenářů: 
   
O astronomii toho vím asi tolik: Je slunce, merkur, venuše, země, mars, jupiter, saturn, uran, neptun a pluto. Pak znám Halleyovu kometu a vím akorát jednu hvězdu -- Proxima Centaura (nebo tak nějak). Dále vím že jsou nějaká souhvězdí a pár bych jich asi vyjmenoval.  
To je zhruba výčet znalostí o astronomii. Teď mám 22 let a studuji elektrofakultu v Brně. Vystudoval jsem SPŠ, tzn. že veškeré znalosti o astronomii jsou ještě ze základní školy. Nijak ale nepostrádám další nové věci, které by mě mohly říci něco víc o astronomii. Kdykoliv se na ně mohu podívat do slovníku, nebo do "odborných" knih. 
Můj názor na zavádění učebnic astrofyziky je takový: Ano, ale pouze jako volitelný předmět. Nejsem přítelem všeobecného vzdělávacího systému na středních školách. Asi vám připadne, že jako technik mám okruh vědomostní malý a ono to tak skutečně je. Ale já se zajímám o jiné věci než astronomie, biologie... 
Nemám hlavu na všechno. Chci být dobrý ve svém oboru a ne průměrný všeobecně. Každý chce k základním znalostem přidat ještě něco; fyzik by byl rád, kdyby každý rozuměl jaderným procesům, matematik by chtěl, aby každý uměl logaritmovat, atd. Vždyť to se nedá vydržet! 
  
No a už mě to přestalo bavit a tak končím. Takže nashle. 
  
Já musím napsat ještě něco. 
  
Při čtení tak nadávám, že radši odcházím od počítače. Mám občas pocit, že zatímco já trávil na základní škole asi šest hodin denně, mé děti tam budou muset být osm hodin. Nebo se něco z dnes probírané látky vypustí? A nebo se zrychlí učení dětí nějakou novou metodou? Nejúčinnější by byla metoda "Jmenuji se Igor Hnízdo (Obecná škola)". 
Proč si myslíte, že každý musí znát o přírodě toho tolik? Dřív to nikdo nevěděl a stejně jsme tady. 
  
Pavel Škorpil
 
   
Ze Skorpil nezna nic z astronomie, to by tak nevadilo, ale ze nezna tak zakladni vec, jako ze se ve vlastnich jmenech pisi velka pismena ( slunce, merkur...), je v jeho 22 letech (jak uvadi), a je-li navic  student vysoke skoly, priserne. Nad tim se mily Skorpile zamysli a ne nad tim, jestli astronomie patri nebo nepatri do osnov.  
  
V. Jiricka
   
   
Dobry den! 
Reaguji timto na dopis kolegy Skorpila. Kdyz rikam kolegy, tak opravdu -- je mi tez 22 a tez studuji elektrofakultu, akorat ze v Praze. Pripada mi velmi nezodpovedne (zvlaste jako universitne vzdelany clovek) uzavirat se jakekoliv oblasti poznani. Astronomii chapu jako odvetvi, ktere zastresuje celou radu vednich disciplin a to pochopitelne nejen technickych. Uvedomme si, ze astronomicka zkoumani nam davaji odpovedi tez na zakladni filozoficke otazky napriklad. Proto se domnivam, ze zaklady astrofyziky by se rozhodne na skolach objevit mely. Z toho duvodu vitam vydani teto ucebnice, i pres to, ze o jeji kvalite jsem zaslechl pochybnosti. 
  
Jan Hruza
 
 
Prispevek pani Novackove ve mne vyvolal dojem, ze deti jsou uz od malicka *SCHOPNE* se vyporadat s vice pohledy/nazory na jednu vec. Tim si vsak nejsem tak jist. Nezavisly pohled z vice stran vyzaduje totiz urcite odpoutani se od  vlastniho nazoru a prijeti (docasne nebo trvale - to je smysl diskuse) jineho nazoru. Ne vsichni dospeli jsou tohoto schopni - natoz tak deti  (latka o zabe se probira na zakladni skole - pokud si vzpominam). 
A tak nevim, zda by pri takoveto vyuce vyrostla generace schona se  vyporadat s problemy, nebo generace lidi, kteri vahaji co vlastne  plati a jak tomu maji rozumet. Tim samozrejme nechci rict, ze takovy zpusob vyuky nepatri do skol. Patri (aspon podle meho nazoru), ale az na vysokou skolu - ta by cloveka  mela naucit MYSLET - fakta se daji vzdycky nekde najit.... 
Co se tyka vyuky astronomie. Pokud na to budou stacit ucitele, je to vyborna vec. Uz treba proto, ze se pres astronomii dostatenete az k  Recke mytologii -> a to by mel byt smysl vseobecneho vzdelani. Jestli to ma byt predmet povinny nebo volitelny? Radsi voliteny, on clovek na gymnaziu uz priblizne tusi, co by chtel delat. A pokud je nekdo zalozeny na literaturu, nemusela by mu astronomie prilis mnoho rict.  
  
Martin Sebesta.
  
  
(K prispevku P. Skorpila) 
Vubec nechapu, jak muze nekdo, kdo studuje vysokou skolu, mit tak stredoveky postoj k poznani. Ano, souhlasim s tim, ze zavadet na skoly jako beznou soucast vyuky astrofyziku, neni to prave, lepsim resenim bude volitelny predmet, ale vseobecny prehled o zakladnich poznatcich vedy (jakekoli) by mel mit kazdy. 
Tim spise vysokoskolsky vzdelany clovek. Bohuzel i behem meho studia VS jsem se setkaval s kolegy, kteri sice skolu dokoncili, jejich prehled (co se tyce sirky) byl vsak nicotny. Osobne tyto lidi spise lituji. Bez cetby, sledovani dokumentu ci ziskavani novych vedomosti alespon v popularne vedeckych mediich (jako jsou například prave AN) si svuj zivot predstavit nedokazi, a proto drzim palce vsem tem, kdoz delaji cokoli pro dusevni rozvoj ostatnich, nebot co jineho nas posouva dopredu nez prave rozvoj osobnosti a touha po poznani. 
  
Pavel HRUBES ml. (26 let), Plzen